söndag, december 02, 2012

Hamnsim, mer sport, mer mosaik och mer Hobbit

Tjoho! Jag klarade det! Tillsammans med 1418 andra simmade jag 2,9km tvärs över Aucklands hamn idag! Det var lite tufft men ändå coolt att simma där bredvid Auckland Harbour Bridge med Sky Tower som siktmärke. Ingela och jag hade naturligtvis önskat att få simma en stilla solig sommardag, men tji fick vi! Solen sken minsann igår när jag hämtade ut den klatschigt rosa simhuvan, men fick då veta att det bara var 50-50 chans att loppet skulle kunna genomföras överhuvudtaget, prognosen visade för hårda västvindar. Kl 05.30 i morse kom beslutet från tävlingsledningen. Vi kör!
Mysigt väder vid simstarten, not:
Noll sol och hård vind vaknade vi till i morse, stora vågor, rakt från sidan. Förhållanden på gränsen till avblåsning. Som att simma i en tvättmaskin, vågorna slängde oss upp och ner och ibland kraschade de ner i huvudet. Mitt ute i hamnen tillkom tidvattenströmmar. Inte för att jag märkte dem, hade fullt sjå att navigera vågor med läckande simglasögon (typiskt, de har fungerat perfekt hittills...). Efter 1tim 12min simmade jag i mål i Viaduct Harbour på andra sidan, lite längre tid än beräknat, men ganska lycklig. Snabbaste elit-kvinna simmade på knappt 40min - hur går det till?
Jag, Ingela och Sergej, glatt nervösa före simstart
Efteråt är jag ännu gladare, men det syns inte - ännu... :-)

Vad mer har hänt sen jag senast bloggade? Öh, massor... Förutom en massa tid i havet och annan fysisk träning och småtävlingar så är det försommar här. Vilket, liksom i Sverige, betyder att sociala kalendern får många fler bokningar, varma dagar och ljusa kvällar. Det har varit middagar, luncher och diverse fika i solen. En ny svensk familj har dessutom flyttat till St Heliers, jättetrevliga!

På tal om tävlingar gjorde Mats och jag en kort duathlon här i Mission Bay i onsdags kväll, 750m sim + 4km spring. Och jag slog min man med drygt 2min - han är fortfarande lite sur... för kort löpning hävdade han, men jag får leva på detta minne, för nu ska han också börja simträna, då har jag ingen chans längre!

Dessutom måste jag nämna förra söndagsmorgonen då Jenny tog med mig på en underbar paddling fram och tillbaka till ö-vulkanen Rangitoto med en löptur upp till toppen och ner. Vi paddlade iväg kl7 och åter på Kohi vid 9.30. Helt fantastiskt!
 

Det har också varit full fart på mina volontäraktiviteter senaste veckorna, den där väggmosaiken jag hållt på med är nu äntligen färdig och uppsatt på väggen, riktigt tjusigt blev det.
Tittar man noga hittar man beviset på att jag har bidragit:

Övriga volontäraktiviteter har inkluderat några timmar att hjälpa mina "gamla" vänner på observatoriet, där jag dessutom blev bjuden på god lunch. Svenska föreningens nyhetsbrev totades ihop förra veckan (rekordtjockt nummer), samtidigt som jag organiserade nyzeeländsk-skandinaviska företagsföreningens stora julfest. Förutom att handla allt till festen gjorde jag bl.a. en mängd glögg samt höll en presentation om Sverige i vinter- och juletid. Otroligt hur busy man kan bli utan att lönearbeta. Roligt nästan jämt! :)

Förra veckan hölls den stora galapremiären på The Hobbit i Wellington. För att fira detta ger tullen nu en specialstämpel i passet. Vilken tur att vi ska åka till Sydney på fredag - då ska jag be att få en sån!!

Inga kommentarer: