torsdag, september 19, 2013

Shark Week och ny cykel

(Skrivet Söndag 15 sep, 2013)
Vi är på väg till Queensland nu, men först kommer några bilder från gångna veckan:
 
Nya Zeeland tillåter "shark finning", alltså att fiskare som fångar hajar kan skära av endast fenorna från hajarna och dumpa resten av kroppen i havet. Fenorna exporteras för stora pengar till Asien, och används framförallt till exklusiv hajfensoppa. Ett oändligt slöseri med havets resurser, och dessutom djurplågeri eftersom hajen ofta inte är död när fenan skärs av. Shark finning är förbjudet i många andra länder, och det finns en stark lobby att även "clean, green NZ" ska förbjuda detta barbariska fiske. Det finns nu ett lagförslag som ska upp till beslut senare i år. Ett antal intresseorganisationer och lobbygrupper utsåg därmed denna veckan till Shark Week, massor av olika aktiviteter arrangeras runt om i landet för att uppmärksamma och skapa opinion för problemet. Vi gick på ett evenemang på Auckland Museum som har en utställning om vårt nära hav, och den kvällen var det föreläsning och diskussion med havsforskare, varav en som forskar speciellt om hajar. Man vet faktiskt väldigt lite om hajar, som toppar i näringskedjan är de mycket viktiga för havens ekologi och balans, men många av dem jagas till gränsen på utrotning.
 
Mats hälsar här på Bridget, en exakt kopia av en sex meter vithaj som simmar några månader om året i vattnen runt Stewart Island på sydön. Hon är märkt, dokumenterad och fotograferad i forskningsprojekt, och de har kunnat följa hennes rörelser i några år, hon simmar långt, men har hittills återvänt till sina hemmavatten varje år! Fin är hon. 

 
Veckans andra roliga händelse var att jag äntligen lyckades bestämma mig för att köpa ny racercykel, min gamla köptes begagnad för många år sedan, men den är egentligen för stor för mig. Nu har jag en sprillans ny liten fin Merida, med tjejram, i min storlek, och trots att jag bara cyklat några kilometer på den hittills så känns den MYCKET skönare. Nu äntligen kanske det blir ordning på mitt cyklande?! Inshallah. 
 Utprovning:
 Första testkörningen igår. En solig början som snabbt övergick till störtregn med hagel. BURR!

Inga kommentarer: