måndag, april 18, 2011

Lööövely Sydney

Hemkommen från fem dagar i underbara Sydney. Medan maken jobbade och slet(!?) ägnade jag mig åt kulturella aktiviteter och socialt umgänge. (Jag jobbade ju och slet sist jag var där!) På Museum of Contemporary Art ägnade jag några timmar åt att fascineras av fotografen Annie Leibovitz utställning 1990-2005. Fantastiska fotografier, och vilken häftig människa! I hennes fotograferande livsstory ingår verkligen sex, drugs and rock’n’roll, hennes världsberömda kändisporträtt höjde upplagorna på de magasin hon jobbade för, och kändisar står fortfarande på kö.

Jag gick äntligen en guidad tur av operahuset, verkligen på tiden! Den helt hysteriska historien om byggandet förtjänar verkligen att läsas om igen. Med en budget som överskreds mer än 14 gånger om och 10 års förseningar, då har det varit kontroverser på vägen! Operahuset invigdes slutligen 1973 och blev världsarvslistat 2007, vilken seger för arkitekten Utzon, som gick bort 2008, men han fick ju själv aldrig se sitt hus färdigt efter att han sparkades ut ur landet 1966.

Och som sjökaptenhustru ingår naturligtvis ett besök på Maritime Museum – i alla städer, överallt! Efter 1,5 timme med entusiastiske guiden Alan där var jag helt slut, men hade lärt mig mycket mer om australisk historia. Med mig i gruppen såg han speciellt till att berätta om Daniel Solander, Linnés lärjunge som seglade hit med kapten Cook, samt visa Bofors kanoner från australiska krigsfartyg.

Helgen i Sydney tillbringades hemma hos våra Auckland-vänner Ellen och Steve. Jättemysigt att ses igen. Den planerade lördagsvandringen fick dock ställas in eftersom regnet öste ner hela dagen. Riktigt ruggväder! Istället såg vi (med alla pensionärer) musikalen Jersey Boys, riktigt bra! Och sen en god ”sjömatsmiddag” på Garfish i Manly med ostron, musslor, skaldjur och fisk, mums!

Inga kommentarer: